نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت:



:: موضوعات مرتبط: , , زندگینامه بزرگان , شهدا , ,
:: برچسب‌ها: زندگینامه , شهید اوینی , دفاع مقدس , هنرمندان , سید اهل قلم , روایت فتح , ,
:: بازدید از این مطلب : 1140
|
امتیاز مطلب : 125
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : 30 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

هفته‌ى بسيج هم يك مقطع مهم است؛ يك يادبود بزرگ است. خوب، هفته‌هاى زيادى را اعلام كردند، داريم در طول سال؛ اما اين يكى يك امتيازات استثنائى دارد؛ چرا؟ چون خود بسيج يك استثناء است؛ يك حادثه‌ى بى‌نظير است. اينى كه در يك كشور، از يك حقيقت، از يك نظام، مردم با همه‌ى وجود خودشان، با بهترين عناصرشان، با مؤمن‌ترين انسانهايشان دفاع كنند و حد و مرزى در عرصه‌هاى مختلف جهاد و دفاع نشناسند، در جاى ديگرى من سراغ ندارم؛ لااقل در اين دنياى نزديك به زمان خودمان - كه دنياى انقلابها و تحولها و نظامهاى گوناگون بوده - بنده چنين چيزى را سراغ ندارم؛ اين مخصوص انقلاب ماست؛ و اين دل نورانىِ امام بزرگوار ما بود كه به اين حقيقت دست يافت و به الهام الهى و به كمك الهى اين را تحقق بخشيد و زمينه‌ى عظيمِ دلهاى منور مردم مؤمن، يك چنين محصولى را به انقلاب داد. بسيج اين است.
                                               

                                                          



:: موضوعات مرتبط: , , , , , , رهنمودها , ولی فقیه , علما و بزرگان , ,
:: برچسب‌ها: بسیج , دیدگاه امام خامنه ای , هفته بسیج , ,
:: بازدید از این مطلب : 1260
|
امتیاز مطلب : 176
|
تعداد امتیازدهندگان : 54
|
مجموع امتیاز : 54
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت
حدیث (1) امام على عليه‏ السلام :

قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛

دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد ديد.

غررالحكم، ج4، ص 521، ح 6825

حدیث (2) امام على عليه‏ السلام :

اِستَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَيفَ فَاِنَّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ وَالحَيفَ يَدعوا اِلَى السَّيفِ؛

عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرىبپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى‏كشاند.

نهج البلاغه، حكمت 476



:: موضوعات مرتبط: رهنمودها , معصومین علیهم السلام , ,
:: برچسب‌ها: حدیث معصومین , حکومت , عدالت , فرمانروا , مردم ناتوان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1073
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

 shafiei.jpg

   اشعار در ادامه مطلب:

 

  محمدرضا شَفیعی کَدکَنی، زاده ی ۱۹ مهر سال ۱۳۱۸ از نویسندگان و شاعران امروز ایران است. تخلص وی در شعر م. سرشک است.
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در سال ۱۳۱۸ دربخش كدكن شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی، چشم به جهان گشود. شفیعی کدکنی دوره‌های دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند، و چندی‌ نیز به‌ فراگیری‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب, فقه،‌ کلام‌ و اصول‌ سپری کرد. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات پارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت. او اکنون استاد ادبیات دانشگاه تهران است. او از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث شاعر خراسانی به شمار می رود و دلبستگی خود را به اشعار وی پنهان نمی کرد.

 وی سرودن شعر را از جوانی به شیوه کلاسیک آغاز کرد. ولی پس از چندی به سوی سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد .او با سرودن در کوچه باغ های نیشابور به نام‌آوری رسید. آثار شفیعی را می‌توان به دو گروه انتقادی و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می‌شود، که بخشی از آن‌ها در زیر آورده شده‌اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسیقی شعر جایگاهی ویژه دارد و در میان مجموعه اشعار در کوچه باغ‌های نشابور آوازه بیشتری شفیعی کدکنی را باید در زمره ی شاعران اجتماعی بدانیم. او در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دهه ی ۴۰ و ۵۰ خورشیدی را بازتاب می دهد، و با رمز و کنایه آن دوران را به خواننده می نمایاند. دلبستگی و گرایش فراوان به آیین وفرهنگ اسلامی و بخصوص خراسان نشان می دهد. منبع زندگینامه: ویکی پدیا



:: برچسب‌ها:
اشعار شفیعی کدکنی از کتاب:کوچه باغ های نشابور , بودن و سرودن , شبگیر , شبخوانی , مثل درخت در شب باران , بوی جو ,
:: بازدید از این مطلب : 1004
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

اصطلاح کج دار و مریز یا به صورتی که بیشتر مردم فهم می کنند و می نویسند

«کج دار و مریض» از جمله اصطلاحاتی است که توسط مردم به اشتباه به کار می رود.

مردم آن رابا مریضی مرتبط می دانند و البته درک درستی از آن ندارند.

این اصطلاح در اصل کج دار و مریز است. به معنای اینکه ظرف را کج نگه دار و در عین حال مواظب باش که نریزد.

بنابراین می بینید که نسبتی با مریضی ندارد. شاعر در این خصوص می گوید:

رفتــم بـه سـر تـربت شمس تبـریـــز                 دیــدم دوهــــزار زنگیــــان خونــریـــز

هر یک به زبان حال با من می گفت                  جامی که به دست توست کج دار و مریز

حال که این را دانستیم بیایید از این اصطلاح زیبا و ادبی درست استفاده کنیم!



:: موضوعات مرتبط: , , ,
:: برچسب‌ها: کج دار و مریض یا مریز؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 885
|
امتیاز مطلب : 81
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

توی یکی از عملیاتها عراقیها بدجوری مقاومت می کردن. تا بالاخره ساعت 7 صبح یکیشون رو اسیر گرفتن. یکی از رزمنده ها که دیشب تا صبح مشغول درگیری بود فورا خودش رو به عراقی اسیر شده رساند و برای اینکه متوجه شود که این عراقی همانیست که دیشب مقاومت می کرد، با عصبانیت رو به عراقی کرد و پرسید: «أنت لیلاَ تاخ تاخ؟» عراقی هم که عصبانیت رزمنده رو دیده بود فوری گفت: «والله لا تاخ تاخ.» یعنی به خدا من تیراندازی نکردم.

خلاصه اگه این عراقی با ادبیات رزمنده ما آشنا نبود معلوم نبود که چه بلایی سرش در می آمد.



:: موضوعات مرتبط: , , , , ,
:: برچسب‌ها: طنز , عکس , جبهه , ,
:: بازدید از این مطلب : 975
|
امتیاز مطلب : 133
|
تعداد امتیازدهندگان : 43
|
مجموع امتیاز : 43
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

تصویر جالب از حضور مهران رجبی در جبهه

عکس یادگاری مهران رجبی در 8سال دفاع مقدس



:: موضوعات مرتبط: , , , , ,
:: برچسب‌ها: عکس , جبهه , هنرپیشگان , ,
:: بازدید از این مطلب : 938
|
امتیاز مطلب : 152
|
تعداد امتیازدهندگان : 49
|
مجموع امتیاز : 49
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

آموزش گام به گام آیه استتار

"وجعلنا"

"وجَعَلنا..."یی شنیده بود ولی نمیدانست آیه است یا حدیث یا چیزی دیگر. یک روز از روی سادگی از یکی از برادران پرسید: شما وقتی با دشمن روبرو می شوید چه چیزی می گویید که توپ و تانک روی شما اثر نمی کند؟

طرف هم خیلی جدی گفته بود: البته بیشتر به اخلاص برمیگردد و الا خود عبارتها به تنهایی دردی را دوا نمی کنند.

و سپس ادامه داد: اولا باید وضو داشته باشی و ثانیا رو به قبله و آهسته می گویی: الّهُمَ ارزُقنَا تَرکِشَا رِیزا بِدَستِنَا أو پَایِنَا وَ لا جَایَ حَسّاسِنا. برحمتک یا ارحم الراحمین!

رزمنده ساده هم چند ثانیه حیرت زده خیره شد و گفت: اخوی غریب گیر آوردی؟!

دفاع مقدس جبهه رزمنده




:: موضوعات مرتبط: , , ,
:: برچسب‌ها: طنز , وجعلنا , عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 2690
|
امتیاز مطلب : 138
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

بسيج مدرسه عشق   واحد دهلران- افتتاح دفتر بسيج دانشجويي هم زمان با آغاز هفته دفاع مقدساگر بخواهيم مفهوم بسيج و بسيجي را در ادبيات انقلاب اسلامي جستجو كنيم، چاره اي جز بيان مراد حضرت امام (ره) از بسيج و بسيجي نداريم. در انديشه امام(ره) بسيج نهادي است اجتماعي با ابعاد متعدد. در اين نگرش بسيج ديگر صرفاً سازماني نظامي نيست كه فقط در زمان جنگ و براي دفاع در مقابل دشمن شكل گرفته باشد، بلكه نهادي است وسيع و پاسخگوي نيازهاي اساسي  و حياتي جامعه و با اجزاي ديگر نظام، چنان هماهنگي و پيوند دارد كه انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامي متصور نيست. بسيج در صورتي مي تواند نهادي جامع و شامل جهات متعدد و پايدار شناخته شود كه نيازهاي دايمي و باورها و ارزش هاي فرهنگي پديد آورنده آن به روشني تعريف شوند، اين نيازها ممكن است اقتصادي، سياسي، فرهنگي و يا نظامي باشند.
به فرموده امام(ره) « بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پر ثمري است كه شكوفه هاي آن بوي بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مي دهد، بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامي است كه پيروانش بر گلدسته هاي رفيع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسيج ميقات پا برهنگان معراج انديشه پاك اسلامي است كه تربيت يافتگان آن، نام ونشاني در گمنامي و بي نشاني گرفته اند.»

از ديدگاه امام بسيجي كسي است كه در عمل علاقه خود را به پيشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامي و شأن و حيثيت ملت مسلمان نشان دهد. يعني بسيجي بودن معيار و ملاكي است كه بر اساس آن ميزان تعهد اعضاي آن به اصول و آرمان هاي انقلابي سنجيده مي شود.
                    



:: موضوعات مرتبط: , , ,
:: برچسب‌ها: عكس , بسيج , جالب و زیبا و باحال , 18+ ,
:: بازدید از این مطلب : 1655
|
امتیاز مطلب : 138
|
تعداد امتیازدهندگان : 43
|
مجموع امتیاز : 43
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت
در قسمت اول نوشتیم که وهابیون در شبهات خود بر این باورند که: «در قرآن و سنت دلیلی برای "خمس بر درآمد" وجود ندارد!». در قسمت پیش «پاسخ نقضی» بر این شبهه را آوردیم. اینک در این مقاله این شبهه را به شکل تفصیلی از دیدگاه قرآن و سنت بررسی می‏نماییم.
 
در اسلام دو نوع انفاق وجود دارد:

 1ـ انفاق مستحب 2ـ انفاق واجب

انفاق مستحب حد و اندازۀ خاصی ندارد بلکه آنچه برای انسان امکان داشته باشد هر چند به اندازۀ یک دانۀ خرما باشد که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. در این‏باره آیات و روایات فراوانی وجود دارد.

اما انفاق واجب که در قرآن از آن با عنوان زکات و خمس یاد شده است، دارای شرایط خاصی است هر چند در قرآن به آن شرایط اشاره نشده است و به صورت کلی در پرداخت آن توصیه فرموده است ولیکن در روایات به طور مفصل به خصوصیات و شرایط زکات و خمس اشاره شده است. پیش از پرداختن به این بحث ابتدا به تعریف زکات و خمس اشاره می‏کنیم:

     زکات و خمس عبارت است از حق مالی که خداوند بر اموال خاصی واجب کرده است تا مالک آن را پرداخت نماید. البته مصرف هریک از زکات و خمس متفاوت می‏باشد؛ زیرا زکات و صدقه بر بنی هاشم (سادات) حرام می‏باشد. از این‏رو در قبال حرمت زکات بر آنان خداوند خمس را قرار داده است. بدین جهت در روایات فلسفۀ خمس را حرمت صدقه بر بنی هاشم (سادات) یاد کرده است.

     امام صادق علیه السلام می‏فرماید: «خدایی که جز او خدایی نیست، وقتی صدقه را بر ما حرام کرد، حکم خمس را نازل فرمود تا در قبال حرمت صدقه بر ما خمس حلال باشد. (وسایل الشیعه، کتاب الخمس، ج6، ص337)  

قرآن کریم دربارۀ خمس می‏فرماید: «واعلموا أنما غنمتم من شيءفأن لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل... » (سورۀ انفال، آیۀ41)   

      «بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه، از بنی هاشم است.»

     در این آیه به صراحت می‏فرماید: آنچه از اموال به صورت غنیمت به دست آوردید، یک پنجم آن را برای خدا و رسول و تزدیکان آن حضرت اختصاص دهید.



:: موضوعات مرتبط: , , , , , , , ,
:: برچسب‌ها: شبهات , وهابیون , خمس ,
:: بازدید از این مطلب : 923
|
امتیاز مطلب : 136
|
تعداد امتیازدهندگان : 42
|
مجموع امتیاز : 42
تاریخ انتشار : 28 آبان 1389 | نظرات ()